Gwarancja to zobowiązanie producenta lub sprzedawcy do naprawy czy wymiany wadliwego produktu w określonym czasie od daty zakupu. Jest to dodatkowe zabezpieczenie dla klienta, które daje mu prawo do skorzystania z usług serwisowych w przypadku wystąpienia problemów z zakupionym produktem.
Czym jest rękojmia?
Rękojmia to uregulowanie prawnomocne, które daje konsumentowi prawo do reklamacji w sytuacji gdy produkt jest wadliwy, niezgodny z umową lub nie spełnia oczekiwań klienta. Jest to obowiązek sprzedawcy, który musi zapewnić klientowi możliwość skorzystania z uprawnień wynikających z rękojmi.
Różnice pomiędzy gwarancją a rękojmią
Najważniejszą różnicą między gwarancją a rękojmią jest to, że gwarancja jest dobrowolnym działaniem producenta lub sprzedawcy, w przeciwieństwie do rękojmi, która jest obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa konsumenckiego.
Warunki gwarancji i rękojmi
Podstawową cechą gwarancji jest fakt, że jej warunki są ustalane przez producenta lub sprzedawcę, co oznacza, że mogą one być różne w zależności od konkretnego produktu. Natomiast rękojmia jest uregulowana przez prawo, co oznacza, że klient ma określone prawa i obowiązki w przypadku reklamacji.
Kiedy skorzystać z gwarancji, a kiedy z rękojmi?
W sytuacji gdy produkt ulegnie awarii w określonym okresie gwarancji, klient może skorzystać z usług serwisowych oferowanych przez producenta lub sprzedawcę. Natomiast jeśli produkt jest wadliwy lub niezgodny z umową po upływie gwarancji, klient może skorzystać z przysługującej mu rękojmi.
Pamiętaj o swoich prawach
Jako konsument, warto znać swoje prawa związane z gwarancją oraz rękojmią. W sytuacji gdy produkt nie spełnia Twoich oczekiwań, nie wahaj się skorzystać z przysługujących Ci uprawnień. Więcej na ten temat możesz przeczytać na stronie Kolorowe poduszki jako dekoracja salonu.